Share

#WWDC : Terbaru dari Apple yang perlu diketahui

Serius aku cakap,  opening #WWDC kali ini adalah terbaik untuk setakat ini. Cara SiRi buat lawak tu memang terbaik dan kalau korang tengok full key note kat sini, rata-rata penonton pun turut bergelak ketawa. Terutamanya bab 'sindir' Samsung, memang terbaik! Ok lah, bagi korang yang terlepas  #WWDC semalam, ini adalah update dari aku. Oh, aku highlight benda penting je. 

1) New iOS 6 - percuma untuk semua



Sememangnya ini adalah berita yang dinanti-nantikan oleh semua peminat Apple. Akhirnya hari ni terjawab. iOS6 akan dilancarkan pada musim luruh nanti. Mungkin bulan depan dan semua gadjet Apple boleh update secara percuma nanti. Apa paling best iOS6 ini?

  • Maps - dah tak perlu guna GPS dah lepas ni!
  • Boleh integrated Facebook dengan iOS
  • Kebolehan SiRi dipertingkatkan
  • Safari dan email yang lebih mudah digunakan
  • dan banyak-banyak lagi 

Apa yang aku nak highlight adalah kemungkinan lepas ni kita dah tak perlukan GPS untuk tunjuk arah. Dengan iOS 6 ini, applikasi Maps akan berwajah baru. Memang aku rasa ini adalah satu langkah dari Apple yang akan buatkan banyak syarikat GPS akan lingkup. Dulu dengan munculnya iTunes, banyak syarikat sewa DVD dan juga lagu tutup, mungkin lepas ni syarikat GPS pula yang akan lingkup!


Siri pula sekarang ni available dalam 15 bahasa. sayangnya bahasa melayu takde lagi. Dan mungkin memang takkan ada :( Dengan iOS 6 ni, kita boleh lancarkan apps hanya dengan suara. best kan? Memang aku akui sekarang ni tak banyak aku pakai iPhone4S aku dengan gunakan khidmat SiRi, tapi aku yakin dengan iOS6 ni, function SiRi akan lebih digunakan. wah, tak sabar nak update!


2) New MBP - With Retina Display



Ini adalah sesuatu yang gila dari Apple - mereka lancarkan macbookpro terbaru dengan new design - lebih ringan dan lebih nipis dari sedia ada dan yang paling best, ada retina display - bayangkan 5.1 juta pixel kat screen tu! Memang sesuatu yang sangat hebat. Seolah kita baca kat laptop tu, seoalah kita baca benda yang live seperti majalah kat luar. 


Cuma yang tak bestnya, pasal harga. Haa, harganya memang agak mahal, kalau kat Malaysia harganya cecah RM 6.7 ribu. Telah air liur jugak aku nak beli ni. Memang ada perancangan nak tukar MBP aku yang dah 2 tahun ni, tapi tengok harga tu, fuh fuh fuh, kita tengok dulu macam mana. Kena kerja kuat lagilah ni nak kumpul duit beli New MBP ni. heh!


3) New OS X Mountain Lion



Pagi pengguna Mac, July nanti akan dilancarkan New OS X Mountain Lion. Best sebab harga yang ditawarkan cukup rendah. 19.90 USD sahaja. Banyak jugak features yang menarik ditawarkan dan pasti berbaloi untuk upgrade. Dan setiap pembelian Mac baru, tak kiralah iMac ke atau MBP korang akan dapat OS X Mountain Lion ni secara percuma. waduh waduh, memang bestlah


******

Okeh, itu sahaja 3 berita utama dari  #WWDC. Takde berita pasal iPhone5 yang memang aku tahu takkan keluarnya seawal macam ni. Mungkin bulan 9 nanti, next  #WWDC mereka akan keluarkan. Harap-harap iPhone5 nanti tak jadi New iPhone. huuuu


pss : oooh new MBP!!!

Jangan lupa Like dan Tweet ya =)

0 ulasan:

 
©2009 Joe | by JOEGRIMJOW